okt 092013

Vértes túra

Szeptember 29-én a Vértes hegységbe indultunk. A hegységet felfedező túránk kiindulópontjául Vérteskozmát választottuk. A hangulatos, egyutcás kis üdülőfalut rögtön szívünkbe zártuk. Az 1950-es években még bányászfalu lakói átköltöztek Oroszlányba és a település fokozatosan elnéptelenedett. Az 1970-es évektől a környező városok lakói kezdték felvásárolni az itteni házakat, telkeket. A régről maradt, hosszúteraszos házakat dicséretes módon az eredeti formájukat megőrizve újították fel. A településről a S négyzeten, kényelmes szekérúton átsétáltunk Várgesztesre, Várgesztesről a K jelzést követve, majd a K L jelzésen a Gesztesi várhoz érkeztünk. A sűrű erdőben álló, gótikus Gesztesi vár 1330 körül épült a Mészáros-hegy és a Nagy-Kutya-orom közötti meredek oldalú, 352 méter magas kis kúpon.
Sokáig nem volt különösebb hadászati szerepe, elsősorban vadászkastélynak használták. Az épület falai között több középkori uralkodónk megfordult, birtokosai gyakran cserélődtek. A Vértes legerősebb vára volt, a török időkben az állandó fenyegetettség miatt megnőtt a hadászati szerepe. A törökök többször ostromolták és négyszer el is foglalták.

1932-ben az elhagyott várromok között a Magyar Munkások Turista Egyesülete menedékházat létesített. Az 1961-63 közötti műemléki helyreállítás során az egyik tornyot turistaszállóvá alakították, ahol étterem és büfé is működik, a tetején pedig kilátóhelyet létesítettek. Mi is felmentünk a várba és megcsodáltuk a szép kilátást. Majd utunkat a várból visszatérve a K jelzésen folytattuk tovább. Erdős gerincen tölgyek, feketefenyők között haladtunk. Míg egy balra oldalazó ösvényen a K háromszög jelzést követve a Zsigmond-kőre kapaszkodtunk fel. A sziklafal feletti füves, kopáros teraszról remekül látszik Várgesztes és környéke, a Gesztesi vár, jobbra a villapark üdülőházai. A távolban Oroszlány. Ebben a fenséges környezetben fogyasztottuk el ebédünket, hogy aztán újult erővel folytassuk utunkat. A K háromszögről visszatértünk a K jelzésre és tovább haladtunk a Mátyás-kúthoz. A Mátyás-kútnál tartott rövid pihenő után a K kereszt jelzésre fordultunk és a körtúránk ezzel Várgesztes irányába fordult vissza. A K keresztről a falu szélén a S jelzésre tértünk át és a Bodzás-árkon keresztül, különleges hangulatú erdőben túrázva értünk vissza Vérteskozmára, az ott parkoló autóinkhoz.
Túránkat Csákváron egy ínycsiklandó finomságokkal teli cukrászdában fejeztük be. A fagylaltkülönlegességek és sütemények fogyasztása közben gondolataink még a Vértesben jártak.

Szabóné Juhász Veronika

Sorry, the comment form is closed at this time.